Deci treba samostalnost tokom učenja na daljinu u COVID-19
![Deci treba samostalnost tokom učenja na daljinu u COVID-19 1 samostalnost tokom učenja na daljinu](https://roditeljstvo.demetra.rs/wp-content/uploads/2021/02/study-2208047_1920-780x470.jpg)
Sve u vezi sa pandemijom virusa korona je novo, ne samo za nas, nego i za ljude širom planete. Deca po prvi put pohađaju školu od kuće i mi nismo svesni koliko im treba samostalnost tokom učenja na daljinu.
Stoga se svi u hodu prilagođavamo novonastaloj situaciji i u hodu i dolazimo do novih istraživanja, novih saznanja, novih studija i novih potvrda. Tako je nova studija pokazala da deci treba dati malo više samostalnosti i autonomije dok traje školovanje na daljinu.
Istraživanja su pokazala da deci treba dati veću samostalnost tokom učenja na daljinu u toku pandemije virusom korona
Suočeni smo sa velikim izazovom školovanja na daljinu, veoma često uz posao od kuće i mlađu decu koja u nekim periodima nisu išla u vrtić. Novo istraživanje je pokazalo da je davanje deci veće autonomije možda najefikasnija strategija za celu porodicu.
Studija je pokazala da će davanje autonomije deci imati pozitivan uticaj na smanjenje napetosti i dobre emotivne vibracije u celoj porodici što će svima koristiti. Na ovaj način će se deca pravilnije razvijati, osećaće se bolje ako preuzimaju veći deo odgovornosti, a roditelji će uspeti da ispune veći broj svojih potreba. Ostavljanjem deci prostora, roditelji će imati priliku da malo “napune baterije” i sačuvaju energiju i za sebe.
![Deci treba samostalnost tokom učenja na daljinu u COVID-19 2 talentovana deca podrška u učenju](https://roditeljstvo.demetra.rs/wp-content/uploads/2022/02/talentovana-i-nadarena-deca.jpg)
Šta je roditeljstvo zasnovano na samostalnosti deteta?
U današnje vreme, roditelji više nego ikada preuzimaju na sebe deo dečijih obaveza i odgovornosti pod različitim izgovorima – od toga da sada vrebaju opasnosti sa više strana do toga da im nije teško. Zapravo im preuzimanjem bespotrebno velikog tereta na sebe samo čine “medveđu uslugu”. Roditeljstvo zasnovano na autonomiji podrazumeva da se detetu omogući da bude samostalno u razumnim granicama.
Roditelj zapravo prepuštanjem detetu da samo obavlja određene postupke i bude odgovorno za nešto njemu daje legitimitet i kompetentnost. Daje mu do znanja da mu veruje i da je dete samo sposobno za određene radnje.
Samostalno obavljanje školskih zadataka
Kada je konkretno pandemija virusom korona u pitanju, ovo znači da bi dete trebalo da preuzme veću odgovornost za obavljanje svojih školskih zadataka, kao što je to činilo u svom odeljenju na nastavi. Setite se da uz dete niste bili svakog momenta ni u vrtiću, a da ni vaspitačice tamo ne bdiju nad mlađom decom tokom svakog njihovog pokreta.
Onog momenta kada dete krene u školu, ono samo brine o tome da li je pratilo na času, da li mu je olovka zarezana i kako će se snaći na odmorima. Nemojte mu to uskraćivati kod kuće i tretirati ga neveštijim i nedoraslim uobičajenim radnim zadacima. Organizujte boravak kod kuće, kao da je u školi. Možete čak i užine spremiti veče pre škole.
Normalno je da deci nećete trebati oko savladavanja lekcija baš svakog minuta čak i ako su na samom početku školovanja. Najbolje je da aktivirate tajmer za časove po 45 minuta ili na primer, 15 minuta kada pomažete detetu i objašnjavate, a onda 30 minuta samostalnog rada. Naravno, ovo je samo primer. Vi ćete individualno organizovati vreme, kako vam u kom momentu bude odgovaralo.
![Deci treba samostalnost tokom učenja na daljinu u COVID-19 3 Besplatne obuke](https://roditeljstvo.demetra.rs/wp-content/uploads/2022/01/Besplatne-obuke-1024x681.jpg)
Dok dete bude samostalno radilo, vi ćete moći da obavite neki deo svog posla, spremite obrok, date sebi malo slobodog vremena da se posvetite nezi, nešto pročitate. Nemojte ni prema sebi biti previše strogi i očekivati velika postignuća. Bolje podelite dan na manje zadatke.
Šta je pokazala sprovedena studija?
Prema koautoru studije Florijanu Šmiedeku nalazi iz upitnika koji su popunjavali roditelji sugerišu da je roditeljstvo koje je podržavalo autonomiju dece donelo benefite i deci, ali i roditeljima.
U porodicama gde su deca imala više slobode, poboljšane su međusobne porodične veze, deca su više naučila, postala samostalnija, a roditelji su imali niži nivo stresa. Ove porodice su se pokazale vitalnijim.
Ukratko, studija je pokazala da podržavanje samostalnosti dece može imati pozitivne posledice, ne samo po dete, već na porodicu kao celinu. Ovo se odnosi i na vreme pandemije, ali i na funkcionisanje porodice inače.
![Deci treba samostalnost tokom učenja na daljinu u COVID-19 4 samostalnost tokom učenja na daljinu](https://roditeljstvo.demetra.rs/wp-content/uploads/2021/02/study-2208047_1920-1024x683.jpg)
Pročitajte još:
- Virus korona i deca – kako da razgovarate sa decom o virusu korona
- Virus korona (COVID-19) kod dece i beba
- Koronavirus – kako da se osećate bolje u vreme distanciranja
Literatura:
- SRCD: A Little Autonomy Support Goes a Long Way: Daily Autonomy‐Supportive Parenting, Child Well‐Being, Parental Need Fulfillment, and Change in Child, Family, and Parent Adjustment Across the Adaptation to the COVID‐19 Pandemic – https://srcd.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cdev.13515, januar 2021. godine
- MNT: Give children more autonomy during the pandemic, says study – https://www.medicalnewstoday.com/articles/give-children-more-autonomy-during-the-pandemic-says-study, januar 2021. godine
*Svako kopiranje, preuzimanje i korišćenje dela ili celog teksta je strogo zabranjeno!
Objavljen: 2. februara 2021. godine