Razvoj deteta
Intelektualne sposobnosti: Intelektualni razvoj deteta do 7. godine
U ovom tekstu:
Intelektualne sposobnosti deteta
Kognitivne ili intelektualne sposobnosti deteta i njihov razvoj označavaju sposobnost deteta da razmišlja i rasuđuje. Važno je kako dete organizuje svoj um, ideje i kako razmišlja o svemu koji ga okružuje. Prekretnice koje, na primer, primećujemo kod dece između 5 i 6 godina su: rečenice od više od 5 reči, rasuđivanje i raspravljanje sa rečima poput “zašto” i “zato”, kao i razumevanje koncepta juče, danas i sutra. Izvor
Intelektualni razvoj deteta – 1. mesec
- osnovni oblik učenja
- klasično uslovljavanje
Intelektualni razvoj – 3 meseca
- osnovni oblik učenja
- instrumentalno uslovljavanje
Intelektualni razvoj – 5 mesecI
- osnovni oblik učenja
- instrumentalno uslovljavanje
Intelektualni razvoj – 8 meseci
- igra se bacajuci predmete na pod
Intelektualni razvoj – 9 meseci
- traži neposredno sakriven predmet
- privlači predmet pomoću vrpce
- učenje putem imitacije
- asocijativno učenje
Intelektualni razvoj – 12 meseci
- pronalazi sakriveni predmet
- traži predmete izvan vidljivog polja
- daje predmet na zahtev
- učenje putem pokušaja i pogrešaka
Intelektualni razvoj – 18 meseci
- na zahtev pokazuje predmete iz neposredne okoline
- pokazuje na sebi tri dela tela na zahtev (oko, glava, nos)
- posle pokazivanja stavlja 4 šoljice na 4 tanjirića
- počeci simboličke igre “kao da”, “kobajagi”
Intelektualni razvoj – 19 meseci
- koristi sredstva u rešavanju problema
- dovodi predmete u međusobni odnos i deluje jednim predmetom na drugi
Intelektualni razvoj – 24 meseca
- savlađuje jednostavne prepreke
- pokazuje 5 delova tela na zahtev
- izdvaja jedan predmet iz gomile na nalog
- pridružuje identične oblike i boje u odgovarajući skup (dva oblika ili boje)
- učenje uviđanjem
Intelektualni razvoj deteta – 28 meseci
- daje “još jedan”
- gradi most od tri kocke po modelu
Intelektualni razvoj – 30 meseci
- slaže 4 kocke u kvadrat
- razlikuje i razvrstava veliko i malo
- grupiše identične oblike i boje u odgovarajući skup (3 oblika ili boje)
- izvršava 3 naloga
Intelektualne sposobnosti – 36 meseci
- uočava količinu malo-mnogo
- daje 2 predmeta na zahtev
- igra “kobajagi”
- često igra uloge (vaspitača, prodavča, doktora)
- ponavlja 3 broja ili rečenicu od 4 reči
- postavlja pitanja: “Šta je ovo”, “Ko je to”, “Kako”
- prepoznaje najdužu liniju od 3 i najveću od 3 lopte
Intelektualni razvoj – 40 meseci
- prebrojava 4 predmeta u nizu
- posle pokazivanja razvrstava logičke blokove prema dva atributa (nađi crveni krug)
- rešava jednostavne problemske situacije (Šta radiš kada si gladan?)
Intelektualni razvoj – 42 meseca
- ponavlja 4 broja ili rečenice od 6 reči
- gradi most od tri kocke po unapred datom modelu
- sastavlja sliku od 2 dela
- nastavlja započeti niz određene nizove boja oblika ili veličina
Intelektualni razvoj – 46 meseci
- iz gomile 10 elemenata odbrojava 4 predmeta
- posle pokazivanja razvrstava logičke blokove prema 3 atributa (“Daj mi veliki crveni krug”)
Intelektualni razvoj – 5 godina
- sastavlja sliku od 4 dela
- orjentiše se u vremenu (dan-noć, jutro, podne, veče; sada, pre, posle)
- rešava zadatak tipa “ko ima više”
- prebrojava do deset i odbrojava traženi broj predmeta (do deset)
- prepoznaje i piše brojeve do 5
- ponavlja rečenicu od 8 reči ili niz od 5 brojeva
- uviđa sličnosti bilo koje prirode (boje, oblika, veličine, svetlosti)
Intelektualni razvoj – 5-6 godina
- zna koja je njegova leva a koja desna ruka
- izvršava tri naloga data zajedno
Intelektualni razvoj – 6 godina
- broj elemenata u skupu adekvatno označava brojkom
- na verbalni nalog može razvrstati logičke blokove prema 4 atributa (boja, oblik, veličina, debljina)
- izbroji 13 kocaka
- pravi stepenice od 10 kocaka nakon što mu je model sklonjen
- navodi razlike (po čemu se razlikuju: ptica-pas, drvo-staklo)
Objavljen: 12. oktobar 2012. godine, ažuriran: 29. januar 2024 godine
Ads