Razvoj deteta 4 do 6 godina
Fina motorika – razvoj deteta 4 do 6 godina
4 godine
• gradi kulu od deset kocaka
• kopira dijagonalnu liniju
• precrtava kvadrat
• kopira nekoliko štampanih slova
• savija papir po dijagonali
4-5 godina
• samo pere lice i ruke
• crta čoveka (šematski, u vidu geometrijskih oblika)
• seče makazama po zakrivljenoj liniji 5 godina
• razlikuje teško-lako
• broji crteže
• precrtava trougao
• crta kućicu, drvo, ljudsku figuru (tri do šest detalja), crtež prepoznatljiv
5-6 godina
• hvata malu loptu obema rukama
• jednom rukom pravi kuglicu od papira
6 godina
• pogađa loptom cilj
• kleštima vadi i čekićem zakucava ekser
• namotava konac na kalem
• palcem može da dotakne svaki prst
• seče i lepi jednostavne oblike (kolaž papir)
• pravi lepezu od hartije
• prepisuje sva štampana slova
• precrtava romb
• koristi rezač za olovke
Govorne sposobnosti
3-4 godine
• verbalizuje radnju koja sledi u poznatim pričama
• opisuje radnje na slici
• dugi monolozi
• rečenica potpuna, govor razumljiv
• stalno postavlja pitanja
• broji do 4 mehanički
• upotrebljava 1200-1500 reči
4-5 godina
• upotrebljava 1800-2000 reči
• prepričava kratke priče
• razume predlog iza, ispred
• samo priča priču po slikama
• prepoznaje nekoliko slova azbuke
• odgovara na jednostavna pitanja “Šta je to i od čega je napravljeno?”
• postavlja pitanja: Kada? Zašto? Kako?
6 godina
• govori korektno i jasno
• artikuliše sve glasove (eventualno izostaje R, LJ i NJ)
• prepričava priču nakon što je čuje
• piše i čita vlastito ime
• pita za značenje reči
• razume predlog “u sredini”
• upotrebljava 2500-3000 reči
Intelektualne sposobnosti
40 meseci
• prebrojava 4 predmeta u nizu
• posle pokazivanja razvrstava logičke blokove prema dva atributa (nađi crveni krug)
• rešava jednostavne problemske situacije (Šta radiš kada si gladan?)
42 meseca
• ponavlja 4 broja ili rečenice od 6 reči
• gradi most od tri kocke po unapred datom modelu
• sastavlja sliku od 2 dela
• nastavlja započeti niz određene nizove boja oblika ili veličina
46 meseci
• iz gomile 10 elemenata odbrojava 4 predmeta
• posle pokazivanja razvrstava logičke blokove prema 3 atributa (“Daj mi veliki crveni krug”)
5 godina
• sastavlja sliku od 4 dela
• orjentiše se u vremenu (dan-noć, jutro, podne, veče; sada, pre, posle)
• rešava zadatak tipa “ko ima više”
• prebrojava do deset i odbrojava traženi broj predmeta (do deset)
• prepoznaje i piše brojeve do 5
• ponavlja rečenicu od 8 reči ili niz od 5 brojeva
• uviđa sličnosti bilo koje prirode (boje, oblika, veličine, svetlosti)
5-6 godina
• zna koja je njegova leva a koja desna ruka
• izvršava tri naloga data zajedno
6 godina
• broj elemenata u skupu adekvatno označava brojkom
• na verbalni nalog može razvrstati logičke blokove prema 4 atributa (boja, oblik, veličina, debljina)
• izbroji 13 kocaka
• pravi stepenice od 10 kocaka nakon što mu je model sklonjen
• navodi razlike (po čemu se razlikuju: ptica-pas, drvo-staklo)
Krupna motorika
4 godine
• maršira u ritnu muzike
• hoda po pravoj liniji nogom ispred noge raširenih ruku
• vozi tricikl
• silazi niz stepenice nogu pred nogu
• skače sa druge stepenice
• u trku šutira loptu
• preskače prepreku širine 20 cm
4-5 godina
• trči menjajući pravac
5 godina
• skakuće na jednoj nozi
• stoji na prstima
6 godina
• stoji na jednoj nozi bez podrške 40 sekundi
• vozi bicikl
• preskače kanap obema nogama zajedno
• skače sa visine od 40 cm
• visi 10 sekundi držeći se rukama za prečku
• hvata loptu jednom rukom
• u skoku hvata loptu
• igra bagminton
• oblači se samo
• vezuje pertle
Perceptivne sposobnosti
3-4 godine
• razvrstava žetone po boji ili veličini (četiri boje ili veličine)
• sparuje korektno osam oblika
• primećuje nedostatke na crtežu shvata odnos dela i celine
• spaja slagalicu od dvanaest delova
• prepoznaje stvari opipavanjem bez viđenja (predmeti u vreći)
5 godina
• prepoznaje izvor bola (5-6 godina)
• vid potpuno razvijen, razume signale na semaforu
• voljno usmerava vidne i slušne pažnje loše
7 godina
• oštrina vida skoro kao kod odraslih
• širina vidnog polja gotovo kao kod odraslih (sposobnost za periferno viđenje)
• razvijena spostobnost aktivnog perceptivnog pretraživanja i analize (analiza razlika među sličnim slikama, pronalaženje jednostavnije slike u složenoj)
Socio-ekonomski razvoj
3-4 godine
• uspostavljena kontrola defekacije i mokrenja (potrebna mu je pomoć u toaletu)
• prva zaljubljivanja
4 godine
• kooperativna igra sa vršnjacima
• početak prihvatanja jednostanih pravila igre
• samoinicijativno se pozdravlja sa odraslima
• samostalno se priprema za spavanje
• počinje emocionalno povezivanje
• pojava emocija: stida, zavisti, nade i ponosa; prva estetska osećanja
4-5 godina
• interesovanje za polne organe, moguća masturbacija
• kompletno ovladavanje toaletom
• strahovi od mraka, imaginarnih bića
5 godina
• postavlja sebi sto
• organizuje igre sa vršnjacima, preferira igru sa istim polom
• uključuje se u razgovor sa odraslima
• može da odloži zadovoljavanje potrebe
6 godina
• koristi kompletan pribor za hranjenje, pravi sebi sendvič
• čisti svoje cipele
• ide samo u komšiluk
• može mu se poveriti manja suma novca
• bira omiljenog druga
• pokazuje zaštitničko ponašanje prema mlađoj deci
• poštuje pravila igre sa vršnjacima
• prepoznaje svoja osećanja ljubavi i sreće, besa i razočarenja
• situaciju može da sagleda i iz ugla druge osobe
• realistični strahovi i strahovi od natrpirodnih bića
• sposobnost za saradnju i zajedničke aktivnosti.
Objavljen: 15. jun 2011. godine