Škola
Osobine i ponašanja koja prate disleksiju
Ponašanja koja prate disleksiju i osobine su veoma karakteristična. Jedna osoba ih može imati više ili samo neka od njih.
Kako prepoznati probleme sa učenjem čitanja i razumevanja pročitanog – disleksiju?
Većina osoba koja ima problem sa disleksijom ima bar deset od navedenih osobina i načina ponašanja, s tim da oni mogu varirati iz dana u dan. Najkarakterističnija pojava kod disleksičara je nedoslednost.
Opšte osobine i ponašanje osoba koje imaju problem sa disleksijom
- Osoba je bistra, visoko inteligentna, sposobna da sve artikuliše, ali ne može da čita, piše ili da piše na nivou razreda.
- Obično ih označavaju kao lenje, glupe, nezrele, učitelji konstatuju da se ”ne trude dovoljno” ili da imaju ”problem sa ponašanjem”.
- Ne zaostaju dovoljno sa gradivom da bi ih prebacili na specijalnu nastavu, pa u školi imaju problem kako da ih podučavaju.
- Visok nivo inteligencije, ne mogu se dobro izvršiti testovi pismenim putem, ali su odlični u usmenim testovima.
- Deca se osećaju glupo, imaju problem sa samopouzdanjem i svoje nedostatke prikrivaju genijalnim strategijama. Njih je lako frustrirati i najveći problem tokom školovanja imaju sa školskom lektirom i pismenim testovima.
- Skloni su da često sanjare i lako izgube pojam o vremenu.
- Teško održavaju pažnju.
- Bolje uče uz pomoć govora rukama, demonstriranjem, izvođenjem eksperimenata, posmatranjem i uz pomoć vizulenih pomagala.
Osobe sa disleksijom su talentovane za umetnost, dramsku, muzičku, sportsku sekciju, časove mehanike, debate, naraciju, dobri su prodavci, imaju osećaj za biznis, projektovanje, gradnju i inženjerstvo.
Posmatranje, čitanje i pravopis osobe sa disleksijom
- Dete se često žali na vrtoglavicu, glavobolju i bolove u stomaku dok čita.
- Zbunjuju ih slova, brojevi, reči, sintagme i verbalna objašnjenja.
- Prilikom čitanja i pisanja se javljaju ponavljanja, dodaci, premeštaju se ili propuštaju slova. Dolazi do obrnutog čitanja reči i brojeva.
- Dete se žali da vidi ili mu se pričinjavaju nepostojeći pokreti tokom čitanja, pisanja ili prepisivanja.
- Deluje da ima probleme sa vidom, ali oftamolog ne otkriva nikakav problem.
- Ili je dete izuzetno dalekovido i odlično zapaža ili nema dubinu percepcije i dobar periferni vid.
- Čita i prepričava sa veoma malo razumevanja.
- Speluje fonetski slovo po slovo i ne nužno dobrim redosledom.
Slušanje i govor deteta sa problemom disleksije
- Dete ima pojačan sluh, čuje stvari koje nisu očigledne drugima i lako ga ometaju zvuci.
- Ima poteškoće da misli pretoči u rečenice, izgovara nepotpune rečenice, počinje da zamuckuje pod stresom, loše izgovara duge reči, permutuje reči, fraze i slogove tokom govora.
Pisanje i razvoj motorike kod disleksičara
- Postoji problem kada je pisanje i prepisivanje u pitanju, držanje olovke je neuobičajeno, a rukopis varira ili je nečitak.
- Osoba je nespretna i nema dobru koordinaciju pokreta, loše se snalazi sa loptom i kolektivnim sportovima, teškoće sa finom i/ili krupnom motorikom i zadacima vezanim za njih.
- Dete je često zbunjeno kada su u pitanju suprotnosti: levo – desno, iznad – ispod…
Pojam o vremenu i matematika
- Dete ima problem da govori u određenom vremenu, teško stiče pojam o vremenu i osećaj da zadatke obavlja na vreme.
- Računajući matematičke zadatke pokazuje zavisnost od brojanja prstiju i sličnih trikova, ali ne umeju da ih prenesu na papir.
- Mogu da računaju, ali imaju problem sa oblicima i zadacima koji uključuju novac.
- Mogu da rade aritmetiku, ali ne i tekstualne zadatke.
- Teško razumeju algebru i komplikovane matematičke zadatke.
Pamćenje i kognitivne sposobnosti
- Deca sa disklesijom odlično dugoročno pamte iskustva, lica i mesta.
- Kada su u pitanju sekvence, informacije i činjenice sa kojima nema lično iskustvo, njih teže i kraće pamti.
- Lakše pamti u slikama i po osećaju, nego glasove i reči.
Ponašanje, razvoj ličnosti i zdravstveno stanje
- Deca sa ovim problemom su ili izuzetno neuredna ili preterano uredna.
- Mogu često biti glavni zabavljač u razredu, problematična osoba ili pak previše tihi.
- Dete je neuobičajeno rano ili previše kasno prolazilo kroz razvojne faze – početak govora, puzanja, samostalnog hodanja, vezivanja pertli.
- Kada je san u pitanju, i tu se radi o krajnostima – ili je previše lak san ili previše duboko spava (i mokri u krevet u neodgovarajućem uzrastu).
- Ima neobično nizak ili visok prag bola.
- Dete koje ima jak osećaj za pravdu, emocionalno osetljivo i često teži savršenstvu.
- Greške u čitanju i pisanju se drastično povećavaju kada su konfuzni, vremenski ograničeni, preživljavaju emocionalni stres ili su bolesni.
Pročitajte još:
- Disleksija
- Vežbe za razvoj govora
- Zašto deci treba čitati knjige?
- Kako prepoznati da dete ima problem sa sluhom?
Photo by cottonbro from Pexels
Ads