Kako razviti kreativnost kod dece?
Kroz višegodišnji rad sa decom primetila sam kako su mališani sve manje i manje maštoviti, tj. sve manje se igraju sami i izmišaljaju svoje priče i igre. Ne volim da kažem, u naše vreme, ali zaista, tada kada nije bilo televizora i telefona, mi smo bili prepušteni sami sebi i svojim ne mnogobrojnim lutkama i kutijama i mašti koja je sve to povezivala u bezbroj priča i situacija.
Živeti sa telefonima i televizorima je nešto na šta se treba navići, ali zbog toga je ipak potrebno malo više raditi na razvoju mašte kod dece i pomoći im da svoju kreativnost razviju uz vođene igre, fore i fazone roditelja i pedagoga.
Da li ste znali da je izvršeno ispitivanje u kojem je učestvovalo1500 direktora velikih firmi po svetu iz kojeg se zaključilo da je kreativnost najvažnija veština za buduće lidere? Sve ostalo se može naučiti, svemu se može posvetiti, ali kreativnost se može razviti samo u presudnim godinama detinjstva.
Želim sa vama da podelim par igara koje razvijaju kreativnost, koje i mi koristimo u radu, a zabavne su i roditeljima i deci.
Završi priču
Veoma jednostavno, a beskrajno zabavno. Sva deca vole priče, Crvenkapu, Snežanu i 7 patuljaka, Aladina, i veoma dobro poznaju svaki deo tih priča. Vaš zadatak je da kada pred spavanje čitate priče, pitate dete šta bi bilo kad bi bilo.
Šta bi bilo kada lovac ne bi naišao? Šta bi bilo da je baka zaključala vrata?
Koje još želje je mogao poželeti Aladin? Šta bi bilo da se Snežana posvađala sa patuljicma? A oko čega je mogla da se posvađa?
Cilj igre je da deca uključe mozak i maštu i sami osmišljavaju promene u već poznatim pričama.
Igru možete zakomplikovati i pitati dete da samo napravi priču u kojoj se nalazi nekoliko različitih likova. Recimo: Kakvu avaturu bi doživeli Pepeljuga, Elza i Dobri Zmaj?
Igra rečima
Svaka reč može biti izvor velikih fantazija i bajki, zato se u ovoj igri koriste baš reči.
Dajte detetu bilo koju svakodnevnu reč:
Primer: Jabuka.
I sada postavite zadatak da dete osmisli prvo karakter te reči.
Primer: Jabuka se zove Milica i ide u školu. Ima 7 godina i voli da preskače vijaču.
Zatim, tu reč treba da postavi u neke situacije.
Primer: Jabuka Milica ima najbolju drugaricu krušku Jelenu i one vole da idu u bioskop, ali vole samo crtaće, ne vole strašne filmove…
Ovako vodite dete da samo osmišljava priču i likove. Ukoliko u početku ne ide lako, vaš zadatak je da postavljate pitanja koja vode ka izmaštanim delovima priče.
Primer: Kako bi se zvala ta jabuka? A šta ona voli da radi? Sa kime se ona druži? Šta voli da jede….
Promene
Ova igra je dobra iz dva razloga:sjajna je za razmaštavanje, ali i je dobra i za bolje upoznavanje roditelja sa detetom i na suptilan način se dolazi do informacija u vezi sa detetovim nezadovoljstvom.
Kako se igra:
Kažete detetu da zažmuri i zamisli neku situaciju koja mu/joj se desila tog dana. Zatim pitate, šta bi voleo/la da bude drugačije? Da li bi voleo/la da su tu bili neki drugi ljudi i koji? Kako bi bili obučeni? Da li bi voleo/la da je bila neka druga hrana i koja? Zatim pustite dete da izmišlja, ne prekidajte dete ako ubacuje delove koji su potpuno nestvarni poput zmajeva, jednoroga, Elze itd…
Svakih par dana možete koristiti različite situacije ili prostorije i “unositi izmene”.
Sve ove igre koristimo u školi mjuzikla, a najviše u školi kreativnosti za decu gde sa decom prolazimo kroz ceo proces kreiranja jedne predstave, od osmišljavanja likova, komponovanja muzike, pisanja pesmica, osmišljavanja koreografija i kreiranja sceografije i kostima.
Više o tome možete videti na: www.eudven.com
*Tekst rađen u saradnji sa školom “Eudven”, autor: Lidija Babić, fotografije vlasništvo Eudvena